در خودروهای سیتروئن و پژو مانند زانتیا و پژو ۴۰۷ . سی فایو و نیو سی فایو وظیفه موتور انجام عمل احتراق می باشد . از این جهت داخل موتور اتومبیل گرمازا بوده و اگر این گرما و حرارت به وسیله دستگاه سازی کاهش پیدا نکند سبب خسارت فراوانی شده و در دیگر سوی کاهش بیش از اندازه حرارت نیز باعث خرابی موتور خواهد شد بنابراین همواره موتور بایستی دارای درجه حرارت متعادل باشد . درجه حرارت بهینه موتور در محدوده ۸.۷۳ الی ۸۲ درجه سانتیگراد میباشد دستگاه خنک ساز به دو طبقه خنک ساز مستقیم که با هوا خنک می شوند نظیر اتومبیل فولکس قورباغه ای و غیر مستقیم خنک شونده با آب تقسیم بندی می شوند. یکی از قطعات دستگاه خنک کننده مستقیم موتور منبع انبساط رادیاتور می باشد . منبع انبساط مخزن پلاستیکی کوچک است با گنجایش حدود ۲ لیتر که در کنار رادیاتور مونتاژ میشود خیلی گرم شدن بیش از اندازه موتور و جوش آوردن آن با باز شدن دریچه سوپاپ فشار در رادیاتور آب اضافی از طریق شیلنگ منبع انبساط ارسال می شود و بنابراین از اتلاف آب جلوگیری می کند . تذکر اتومبیلهایی که دارای منبع انبساط هستند برای افزودن آب نیازی به باز کردن درب رادیاتور ندارند به عبارتی آب را به داخل منبع انبساط می ریزند و حسن این عمل کمتر زنگ زدن رادیاتور می باشد. نام های دیگر منبع انبساط عبارتند از مخزن سرریز رادیاتور. . مخزن مایع خنک کننده. تانک گردآوری آب رادیاتور طبیعی است که این اسامی به خاطر ماهیت کارکردی اش به آن داده شدهاند و خودروهایی که این منبع راندارنددر صورت انبساط مایع خنک کننده موتور الزاماً بایستی اضافه حجم امسال از طریق لوله سرریز به کف خیابان ریخته شود . در حالی که خودروهای دارای منبع انبساط چنانچه موتور آنها سرد گردد مایع اضافی ناشی از انبساط مجدداً به طرف رادیاتور برگشت خواهند کرد . از دیگر وظایف منبع انبساط خارج کردن حباب های هوایی است که در آب رادیاتور گردآوری می شوند و بنابراین طی مدت زمان کوتاهی نسبت به خودروهای بدون منبع انبساط گرمای تولید شده توسط موتور را جذب و خارج می کنند